vrijdag 11 januari 2013

Mens en medemens: De 10 geboden


De 10 geboden voor een vredig bestaan.

De 10 geboden werden op het filmpje vertelt door een meisje.
Het meisje wilt dat er een vrede wereld is om in op te groeien daarom deze geboden.
Het eerste gebod: Vertrouw alleen op mij maar hiervoor is het belangrijk dat je mij goed leert kennen. 
Ik vind het belangrijk dat je mensen leert kennen voor dat je een mening geeft over de persoon.
Doordat je de persoon leert kennen, weet je dat je op de persoon mag/kan vertrouwen of niet.
Het tweede gebod: maak geen beeld van mij, dit zou nooit precies zijn wie ik ben. 
Dit gaat over een vooroordeel van een persoon, leer eens de persoon kennen vooraleer je er een beeld van maakt. 
Het derde gebod: praat maar veel over mij maar doe dat wel eerbiedig.
Ik vind als je over een andere persoon iets te zeggen hebt dat negatief is vertel het dan aan de persoon zelf. Als het positief is vertel het dan door aan de anderen.
Het vierde gebod: de zondag is een dag dat je moet uitrusten, denk dan speciaal aan mij.
Eigenlijk bedoelen ze hiermee dat er op de zondag niet gewerkt moet worden, maar wat dan met de ziekenhuizen enz. die kunnen niet zomaar even sluiten.
De gelovige mensen gaan de zondag naar de kerk.
Het vijfde gebod: ik heb je aan je ouders gegeven, heb daarom respect voor je ouders.
Ik vind een heel mooi gebod omdat je ouders je opvoeden en maken tot wie je nu bent, daarom moet je respect hebben voor je ouders.
Het zesde gebod: alle mensen zijn door mij gemaakt en naar mijn beeld gemaakt, daarom mag je niemand doden.
Iedereen heeft recht op een leven, maar wat met de mensen die vermoordt worden of in een oorlogsgebied wonen?
Zij hebben geen recht op een leven?
Het zevende gebod: geniet ervan om met en voor elkaar te leven.
Het achtste gebod: wat van iemand ander is moet je ook van iemand anders laten.
Het negende gebod:het is belangrijk om eerlijk te zijn.
Het tiende gebod: geniet van wat je hebt en  ben hier te vrede mee. 
Het is een belangrijk gebod, je bent jezelf en ben daar te vrede mee.

Geen opmerkingen: