vrijdag 11 januari 2013

Mens en zingeving: Geloven beweegt Vlaanderen


Geloven beweegt Vlaanderen


In de eerste getuigenis vertelt de studente theologie dat ze studeert om te weten te komen hoe het geloof in elkaar zit.
En aan de andere kant wil ze later in haar beroepsleven iets doen met haar geloof voor de andere mensen maar daarvoor wil ze eerst weten hoe het geloof in elkaar zit.
Ik denk niet dat je het geloof kunt onderzoeken want iedereen gelooft op een andere manier.
Ik denk dat haar studie vooral de wetenschappelijke kant van het geloof onderzoekt.

Bij de tweede getuigenis ben ik ervan overtuigt dat de persoon meer het geloof zoekt en vindt bij het helpen van andere mensen. 
Ze geeft 3 pijlers in haar leven:
- haar levensmissi proberen te realiseren;
- haar familie is heel belangrijk;
- haar geloof.
 Het gebed betekend voor haar dat ze zich door God laat beminnen.
Ik vind dit nogal moeilijk om over te oordelen omdat ik zelf niet geloof.

Bij de derde getuigenis is de groep ervan overtuigt dat de Christelijke muziek belangrijk is voor de tieners van nu. 
De ene vindt als je twijfelt en luistert naar Christelijke muziek je er opnieuw van overtuigt wordt dat geloof zinvol is.
De andere vind dat niet iedereen weet wat religie inhoudt en daarom meer naar de muziek zou moeten luisteren.
Ik geloof zelf niet maar ik vind de muziek wel leuk om naar te luisteren, maar of de muziek mij zou helpen om te geloven denk ik het niet.

Bij de vierde getuigenis begint hij dat geloof altijd aanwezig is en hij probeert er altijd opnieuw vorm aan te geven.
Hij zegt ook dat er een schaduwzijde is aan het geloof.
Ik vind als er mensen zijn die geloven dat daarbij het geloof echt aanwezig is en dat zij zeker ook gelijk hebben dat er een schaduwzijde is zoals bij een sterfgeval, een ziekte,.. maar dan moet je toch ergens dat geloof terug gaan vertrouwen.
Het vertrouwen hebben dat er echt een God aanwezig is.

Bij de vijfde getuigenis is de persoon van overtuigt dat wij bespeelt worden door God, wij zijn de poppen van God. 
Hij denkt dat dit het lot is, of hebben we toch nog iets in handen?
De waarden worden aan kinderen meegegeven waar ze later zelf iets mee moeten doen.
Hij is graag in de kerk omdat de liefde voor de medewerkers en de dienstbaarheid zo groot is.
Ik kan door in komen dat gelovigen daarvoor naar de kerk gaan.

Bij de zesde getuigenis brengen de mensen filosofische kleinkunst, zo willen ze helpen ene geloof te zoeken.
Ze willen de mensen aanzetten om te gaan nadenken.
Zelf zijn ze niet gelovig in het praktische gedeelte, als het om liefde gaat geloven ze wel.
Zelf geloof ik ook niet in het praktische maar wel in de liefde.

Bij de zevende getuigenis is van een radiopresentator, hij zegt dat hij niet voor zijn eigen standpunten kan/mag uitkomen, maar toch probeert hij de waarden onderhuids mee te geven. 
Hij probeert elke dag iets goed te doen zoals zijn boek dat hij geschreven heeft.
Ik denk aan de acties van studio Brussel: het glazen huis.
Ik vind dat een mooi gebaar van de radiozender en ik steun ook ieder jaar.
Ik vind deze organisaties veel beter omdat het niet echt rond God draait.

De achtste getuigenis heeft de wereldkerk ontdekt via haar job als directeur.
Ze heeft veel respect voor anderen, hoe anderen dingen zien en ervaren vanuit ervaringen in het verleden.
Ik vind dat een mooi doel, zo leer je aanvaarden dat iedereen anders is en anders denkt.

Deze getuigenissen geven weer dat iedereen anders denkt over godsdienst en geloof.

Geen opmerkingen: